دبیرستان چمران 3

۸۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
دانلود

در اینجا فایل GIS کامل و بروز استان مازندران و حاوی تمامی شیپ&zwnj فایل&zwnj های موجود برای دانلود قرار داده شده است. در زیر فهرست کامل شیپ فایل&zwnj های موجود در این محصول آمده است. در صورت نمایل می&zwnj توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و بلافاصله دانلود فرمایید.

لیست لایه&zwnj های موجود در محصول :

  • شهرها
  • شهرستان&zwnj ها
  • روستاها
  • زمین&zwnj شناسی
  • جاده ها
  • رودخانه&zwnj ها
  • مرز محدوده(District)
  • گسل&zwnj ها



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰


خبرگزاری شبستان: وحدت گرچه در ادبیات اسلامى کاربرد و نقش اساسى دارد، امّا در ادبیّات سیاسى رایج کمتر مورد بررسى قرار گرفته است و آن&rlm چه در این زمینه به&rlm کار رفته، بیشتر مفاهیمى است که برترى یک شیوه و یا تفکّر را به دنبال داشته و بیشتر کاربرد خارجى دارد؛ مفاهیمى چون ناسیونالیسم، پان عربیسم، پان ترکیسم و... از این دسته به&rlm شمار مى&rlm رود، اما مفهوم وحدت در اندیشه&rlm ى سیاسى اسلام علاوه بر کاربرد در حوزه داخلى و خارجى، در هر مورد نمود مختلفى دارد. براى مثال وقتى سخن از « وحدت امت اسلامى» به&rlm میان مى&rlm آید، به معنى برداشتن مرزهاى جغرافیایى نیست، بلکه به معنى وحدت عمل و درک متقابل در خصوص موضوعات مشترک، حول مصالح اسلامى است.
از طرف دیگر، وقتى در محیط داخلى سخنى از وحدت به&rlm میان مى&rlm آید، نه&rlm تنها به معنى وحدت تفکّر یا سلیقه است، بلکه به معنى وحدت عمل در زمینه&rlm ى منافع ملّى، اسلامى و قانون اساسى است؛ چیزى که امروزه از آن به « وفاق اجتماعى» و یا انسجام داخلى و یا وحدت ملّى یاد مى&rlm شود.
از آن&rlm چه گفته شد، نقش و اهمّیت این مفهوم در پیشبرد اهداف داخلى و خارجى جامعه&rlm ى اسلامى مشخص مى&rlm شود. از دیرباز از زمان « سید جمال&rlm الدین اسدآبادى» تا زمان امام خمینى، مفهوم وحدت کاربرد زیادى داشته است. آن&rlm چه در این&rlm جا مورد بررسى قرار مى&rlm گیرد، بررسى این مفهوم در اندیشه&rlm ى امام خمینى و بررسى آن در داخل و خارج است. ایشان همواره بر این نکته چه قبل از پیروزى انقلاب و چه بعد از آن تاکید مى&rlm نمودند و از نظر عملى نیز راهکارهاى زیادى را براى تقریب و تحریک احساسات مسلمانان حول محور مصالح اسلامى وضع کرده&rlm اند.
الف) مفهوم وحدت در قرآن
در قرآن کریم آیات زیادى را مى&rlm توان یافت که در آن&rlm ها به این مسأله اشاره شده است؛ ازجمله مفاهیمى، چون « واعتصموا» (1)، « تعاونوا» (2)، « اصلحوا» (3)، « اصلاح بین الناس» (4)، « الَّف بینهم» (5)، « امّةٌ واحدة» (6)، « امّة وسط» (7)، « حزب&rlm الله» (8)، « صبغة&rlm الله» (9) و « اخوة» .(10)
محور وحدت در دیدگاه قرآنى « توحید» و در مرتبه&rlm ى دیگر دین اسلام است. قرآن کریم پیامبر را به سوى اهل کتاب مى&rlm فرستد و از آنان براى پیوستن به شعار توحید و جدایى از غیر او دعوت مى&rlm کند: « اى پیامبر! به اهل کتاب بگو، بیایید بر اساس کلمه&rlm اى که بین ما و شما مشترک است، غیر از خدا را نپرستیم و یک&rlm دیگر را در برابر خداوند بعنوان رب و پروردگار نگیریم (وحدت کنیم). پس اگر روى برگرداندند بگویید، شاهد باشید که ما اهل تسلیم در برابر حق هستیم» .(11)
آیه شریفه فوق نشان مى&rlm دهد که مرز اتحاد « توحید» است و مشرکان و کافران که بر محور غیر توحید حرکت مى&rlm کنند، در وحدت دینى پذیرفته نخواهند شد. در تبیین محور وحدت، آیات دیگرى نیز وجود دارد که اعتقاد به رسول خدا، اعتقاد به اولى&rlm الامر و قبول حکم را اضافه مى&rlm کند. به این ترتیب وحدت واقعى با توجه به این آیات تفسیر مى&rlm شود: در سوره « آل عمران» آمده است: « واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرّقوا» ؛ یعنى همگى به ریسمان الهى چنگ زنید و متفرّق نشوید. این آیه شریفه از مسلمانان مى&rlm خواهد که با اسلام از دنیا خارج شوند، از این رو اعتصام به ریسمان الهى با توحید منهاى نبوّت پیامبر و لوازم آن صادق نیست.
حضرت على(ع) نیز گرچه مسیر خلافت را ناحق مى&rlm دیدند و آنان را در مقابل فرمان خداوند و رسول عصیانگر مى&rlm یافتند، اما به خاطر مصلحتى مهم&rlm تر، ابراز مخالفت نمى&rlm نمودند. سخنان امام در این زمینه بسیار درس&rlm آموز است. این کلمات بیانگر آن است که وحدت اسلامى که غالبا با حیات واقعى مسلمانان همراه است، بر حق دیگرى ـ گرچه حق معصومى، چون على(ع) باشد ـ مقدم است.
این وحدت در حقیقت ائتلاف است، و بالاتر از وحدت « گذشت» از هرآن&rlm چه را که قطب مخالف آن را برنمى&rlm تابد، و بسنده کردن بر هرچه « از حق» که در نظر قطب مخالف مناسب مى&rlm نماید. هم&rlm چنین حضرت على(ع) جداى از خطبه&rlm ى کوتاه و پرمعناى شقشقیه، در موارد متعددى به سکوت معنادار و سخت خویش اشاره مى&rlm کند. این سکوت که همراه با خار در چشم و استخوان در گلو توصیف شده است، براى حفظ وحدت مسلمانان و بقاى اساس دین بوده است. امام در یکى از خطبه&rlm هاى اوایل دوره حکومت خود مى&rlm فرماید:
« قسم به خداوند که اگر ترس از اختلاف و جدایى مسلمانان نبود و اگر ترس از آن نبود که کفر بازگردد و « دین» فانى شود، هرآینه در غیر از موضعى که نسبت به آن&rlm ها نفع داشتیم، قرار مى&rlm گرفتیم.» (12)
آن&rlm چه از مجموع مفاهیم قرآنى، بیانات و سیره پیامبر و امامان معصوم (علیهم&rlm السلام) فهمیده مى&rlm شود، این است که همواره حفظ نظام اسلامى و مصالح عمومى بر منافع شخصى و گروهى مقدم بوده است و اینان از هر اقدامى که تفرقه و شکاف میان جماعت اسلامى را به دنبال داشته باشد، اگرچه نفع شخصى در آن مى&rlm دیده&rlm اند، احتراز مى&rlm کرده&rlm اند.
ب) وحدت از دیدگاه امام خمینى(ره)

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 16 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰


پژوهشى موردى در مدیریت پیامبر اکرم(ص) در غزوه احزاب

زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نکاتى است که اگر با نگاهى نو به آن توجه شود، بسیارى از خط مشى&rlm ها و سیاست&rlm هاى اصولى در حوزه&rlm هاى مختلف علمى، معرفتى، اجتماعى، سیاسى، دفاعى و... شناسایى خواهد شد. بررسى دقیق و همه جانبه ابعاد مختلف زندگى این بزرگان، مخصوصا با شیوه&rlm هاى جدید و بابهره&rlm گیرى از آخرین دستاوردهاى علمى، از ضرورت&rlm هاى جوامع اسلامى است.
یکى از حساس&rlm ترین و سرنوشت&rlm سازترین حوادث صدر اسلام، غزوه احزاب است. مورخان، این غزوه را بیشتر از آن جهت&rlm با اهمیت مى&rlm دانند که آخرین صحنه تهاجم دشمن به نیروهاى اسلام و نقطه اوج اقدامات دفاعى مسلمین بود. اما آن&rlm چه کمتر در منابع تاریخى مورد توجه قرار گرفته، مدیریت این حادثه سرنوشت&rlm ساز و مهم است.
مدیریت پیامبر اکرم(ص) در جریان این غزوه ابعاد مختلفى دارد. در مقاله حاضر کوشش شده&rlm است، در حد امکان یکى از اقدامات مدیریتى پیامبراکرم(ص) در جریان یکى از تدابیر آن حضرت یعنى « حفرخندق&rlm » مورد بحث و بررسى قرار گیرد. البته مقاله حاضر به مدیریتى که رسول الله(ص) در جریان حفر خندق اعمال فرمودند محدود نمى&rlm شود، بلکه موضوع اداره و بهره&rlm گیرى کامل از این اقدام دفاعى هم مورد بحث قرار مى&rlm گیرد.
طرح مسئله
مسلمین پس از اطلاع از آغاز تهاجم قریش، حداکثر هشت روز فرصت داشتند تا نسبت&rlm به انجام هرگونه اقدام تدافعى تصمیم&rlm گیرى کنند.
تصمیم پیامبر(ص) به حفر خندق یکى از بهترین نمونه&rlm هاى تصمیم&rlm گیرى شجاعانه است. خندقى به طول حداقل پنج کیلومتر با عرض تقریبى هفت تا ده متر و عمق حداقل سه&rlm متر، مستلزم حجم عظیمى از خاکبردارى است، در حالى که تمام نیرویى که در اختیار پیامبر(ص)بود به سه هزار نفر نمى&rlm رسید. حال این سؤال مطرح است که چه مدیریتى اعمال شد که توانست&rlm با وجود همه محدودیت&rlm ها این اقدام کم نظیر را انجام دهد و به نتیجه مطلوب برساند؟
تصویر اجمالى حادثه
غزوه احزاب بنابر قول مشهور در شوال سال پنجم هجرى (1) و در ناحیه شمال و غرب مدینة النبى واقع شد. قرآن مجید در چهار سوره و در قریب 22 آیه به مسائل مختلف این جنگ اشاره کرده&rlm است. (2)
سپاه مشرکین از سه لشکر به ترتیب زیر تشکیل شده&rlm بود:
1- لشکر قریش و هم&rlm پیمانانش به رهبرى ابوسفیان بن حرب، که فرماندهانى چون خالدبن&rlm ولید، عکرمة بن ابوجهل، عمروعاص، صفوان&rlm بن امیه و عمروبن عبدود در آن شرکت داشتند. مجموعه نیروهاى تحت فرماندهى ابوسفیان - با احتساب بنى&rlm سلیم - 4700 نفر بودند که بیش از 300 اسب و 1500 شتر به همراه داشتند. (3) این نیروها پس از نزدیک شدن به مدینه در محلى موسوم به « رومة&rlm » مستقر شدند.
2- لشکر غطفان و هم&rlm پیمانان آن&rlm ها از قبایل نجد، به فرماندهى « عیینة بن حصن فزارى&rlm » و مسعود بن رخیله و حارث بن عوف جمعا به استعداد 1800 نفر، که در نزدیکى « احد» اردو زدند و تعداد 300 اسب همراه این لشکر بود. (4)
3- بنى اسد به فرماندهى طلیحه&rlm بن خویلد اسدى، هم&rlm چنین یهودیان بنى&rlm نضیر که قریش را همراهى مى&rlm کردند و نقش آن&rlm ها بیشتر تقویت فکرى و روحى این حرکت نظامى بود. یهودیان بنى&rlm قریظه هم با شکستن پیمان، متحد احزاب محسوب مى&rlm شدند. اکثر مورخان تعداد نفرات احزاب را مجموعا ده هزار نفر گفته&rlm اند. (5) اما این عدد به نظر اندکى اغراق&rlm آمیز مى&rlm رسد. احتمالا مجموع سپاه قریش و متحدانش از حدود 8000 نفر متجاوز نبوده&rlm است.
امتیاز عمده سپاه احزاب که تا آن زمان در منطقه حجاز کم نظیر بود، برخوردارى از سواره نظامى با حداقل 600 اسب بود که برترى کامل آنان بر نیروهاى اسلام را تضمین مى&rlm کرد. به احتمال قریب به یقین، نگرانى عمده مسلمین از همین بخش سپاه احزاب بوده است. طبعا اولین اقدام مؤثر سپاه اسلام هم باید به نحوى طراحى مى&rlm شد که بتواند سواره نظام دشمن را زمین گیر و بى&rlm اثر کند.
موقعیت مسلمانان
بنا به روایت ابن اسحاق، تعداد نفرات سپاه اسلام در جریان غزوه خندق 3000 نفر بوده&rlm است. (6) به نظر مى&rlm رسد که این قول اندکى خوش&rlm بینانه و همراه با اغراق باشد. احتمالا این رقم با احتساب نوجوانان و جوانان و هم&rlm چنین همراهى کراهت&rlm آمیز برخى از منافقین است. لازم به ذکر است که تعداد اسب&rlm هاى مسلمین در غزوه خندق سى و چند اسب بوده&rlm است. (7)
بنا به گفته واقدى چهار روز پس از حرکت قریش از مکه، سواران خزاعه خبر حرکت احزاب را به پیامبراکرم(ص) رساندند. (8) فاصله میان مکه و مدینه براى سپاهى که با ساز و برگ جنگى حرکت مى&rlm کرد، ده تا دوازده روز راه بوده&rlm است. بنابراین پیامبر اکرم(ص) و مسلمین تنها شش تا هشت روز براى اتخاذ هرگونه تدبیر و تصمیمى فرصت داشته&rlm اند.
وضعیت عمومى مدینه و روحیه مسلمین
در هر اقدام اجتماعى، سیاسى و نظامى، علاوه بر رهبرى، باید به دو رکن دیگر توجه شود:
1- وضعیت و شرایط عمومى جامعه: شرایط ساختارى هر جامعه و نحوه ارتباط و مناسبات افراد و کانون&rlm هاى مختلف اجتماعى متناسب با شرایط هر جامعه، در روند تحولات اجتماعى نقش تعیین کننده&rlm اى دارد. گسستگى یا همبستگى اجتماعى، که در جامعه آن روز مدینه به کیفیت تعامل قدرت&rlm هاى قبیله&rlm اى حاضر در شهر بستگى داشت، از جمله عوامل مؤثر در همبستگى یا گسستگى نیروهاى درونى شهر به حساب مى&rlm آمد. تدابیرى که از قبل اندیشیده شده بود، شرایط مطلوب این همبستگى را فراهم کرده&rlm بود. انعقاد پیمان&rlm نامه عمومى مدینه، عقد اخوت، و بناى مسجد جهت ایجاد انسجام در فعالیت&rlm هاى مختلف جامعه از جمله اقداماتى بود که پیامبراکرم(ص) جهت تحقق شرایط وحدت اجتماعى اندیشیده&rlm بودند.
2- وضعیت نیروى انسانى: نیروى انسانى رکن اصلى در هر اقدام مدیریتى است. عواملى چون کمیت و آمار نیروهاى در اختیار، شرایط روحى نیروها، ارتباط درونى نیروها، نحوه و چگونگى تنظیم رابطه مدیران ستادى و نیروهاى در صف، عواملى هستند که مى&rlm توانند در زمینه&rlm سازى موفقیت&rlm یا عدم موفقیت&rlm یک اقدام اجتماعى یا نظامى تاثیر گذار باشد. در صورت تحقق شرایط مطلوب نسبت&rlm به دو عامل فوق، نفش رهبرى و مدیریت&rlm به عنوان عامل هماهنگى و بهره&rlm بردارى از شرایط اجتماعى مناسب و نیروى انسانى آماده، موضوعیت&rlm خواهدیافت.
پس از انتشار خبر حرکت احزاب در مدینه، جو عمومى شهر دستخوش تلاطم گردید. بهترین تصویر از شرایط عمومى مدینه، و دسته&rlm بندى گروه&rlm هاى حاضر در شهر را قرآن مجید طى 17 آیه در سوره احزاب ارائه کرده&rlm است. دراین آیات با دقت&rlm شگفت&rlm انگیز و روانکاوانه&rlm اى از روحیات و مواضع گروه&rlm هاى مختلف، در جریان غزوه احزاب، پرده برداشته است. از نظر قرآن این گروه&rlm ها به سه دسته کلى تقسیم مى&rlm شوند:
الف - مؤمنین: مطابق آیات قرآن، کسانى که در این گروه جاى مى&rlm گیرند بسیار معدودند. اینان یاران خالص و فداکار پیامبر اکرم(ص) بوده&rlm اند که در هر شرایطى هیچ&rlm گونه تردیدى در اعتمادشان به خدا و رسول ایجاد نمى&rlm شد. این آیه از سوره&rlm احزاب در حق این گروه نازل شده&rlm است:
و لما رءالمؤمنون الاحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله و رسوله و مازادهم الا ایمانا و تسلیما (9)
و چون مؤمنان دسته&rlm هاى دشمن را دیدند، گفتند: « این همان است که خدا و فرستاده&rlm اش به ما وعده دادند و خدا و فرستاده&rlm اش راست گفتند» ، و جز بر ایمان و فرمانبردارى آنان نیفزود.
ب - منافقین: کسانى&rlm که با اجبار و اکراه اسلام را پذیرفته بودند و در دل کینه رسول خدا(ص) را مى&rlm پروراندند، در موقعیت&rlm هاى مناسب از ضربه زدن و خدمت&rlm به دشمنان اسلام دریغ نمى&rlm کردند. قرآن مجید این گروه را معرفى و باطن آنان را آشکار کرده&rlm است:
و اذ یقول المنافقون و الذین فى قلوبهم مرض ما وعدنا الله و رسوله الا غرورا × و اذ قالت طائفة منهم یا اهل یثرب لا مقام لکم فارجعوا... (10)

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 15 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
مقاله

نوع فایل:ورد تعداد صفحات:11

سیستم هیدرولیک در موارد زیر کاربرد دارد

  1. در صنعت کشاورزی : که کشاورزدر ضمن راندن تراکتور می تواند

از توان سیال استفاده کند و همچنین در دستگاه های نظیر خرمن کوب وکمباین

وکلوخ شکن و میوه چین و ماشین حفاری و بیل مکانیکی

  1. در خودرو سازی : تر مز هیدرولیک و فرمان هیدرولیک و تنظیم پنوماتیکی صندلی و همچنین در مراحل ساخت بدنه و شکل دادن به ورق خودرو که از پرسهای با تنهای مختلف استفاده می شود
  2. در صنا یع هوای خلبان با کمک این سیستم ارابه های فرود و شهپرها و سکانهای عمودی وبالا برها و با لچه ها را مهار می کند و بدنه هوا پیما هم با پرسهای کششی ساخته می شود

و جالب است که برای تست اینکه بدانند بدنه هواپیما سوراخ نشده باشد فشار باد را بین جداره های بدنه قرار میدهند در صورتی افت فشار داشتیم می فهمیم که جای از بدنه سوراخ است



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

بیشتر پرندگان منقارهای تیز با لبه تخت دارند که برای گرفتن ماهی خیلی مناسب می باشند بعضی از پرندگان آبی در نزدیکی سواحل زندگی میکنند اما دیگران در مسیر اقیانوس سفر می کنند و برای تولید مثل مجددا به خشکی باز می گردند پرندگان آبی همچنین در خشکی و روی آبگیرها دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنند گاهی این آبگیرهاو دریاچه ها یخ می زنند و بسیاری از پرندگان آب شیرین مجبور می شوند که زمستان را روی ساحل یا نواحی گرم دنیا بگذرانند.
مرغابی گشت زن (سرگردان) دریایی دارای طول بالهای تقریبا 7/3 متر (12 پا) می باشد که از تمام پرندگان دیگر بیشتر است او در نزدیکی سطح آب پرواز می کند و می تواند به دنبال غذا کره زمین را به طور کامل دور بزند.
گروههای لانه ساز:
تمام پرندگان آبی برای لانه سازی مجبورند به خشکی باز گردند آنها معمولا روی صخره ها یا جزایر دور دست جایی که بتوانند دور از دسترس شکارچیان قرار گیرند لانه می سازند روی سواحل سنگی معمولا کمبود فضا وجود دارد در بعضی جاها هزاران پرنده در کنار همدیگر جمع می شوند که توده بزرگ و پر سر و صدایی را تشکیل می دهند در نتیجه جنگ بین همسایگان برای تصاحب فضای بیشتر بسیار رایج است.

شیوه تغذیه:
مقدار خیلی زیادی از غذا در دریا موجود است اما مشکل پرندگان پیدا کردن این غذا است قره غازها٬ پافینها و پنگوئنها در زیر آب به تعقیب ماهیها می پردازند غازهای دریای شمال و پلیکانهای قهوه ای از بالا به روی سر طعمه خود شیرجه می زنند پرنده اسکیمر سیاه غیر معمولی است و از طریق جارو کردن سطح آب(تماس با سطح آب) شکار می کند.
پرندگان آبی در همه نقاط جهان از اقیانوس شمالی تا خط استوا یافت می شوند بیشتر از 300 گونه مختلف از پرندگان غذای خود را از دریا بدست می آورند دیگر پرندگان در خشکی و روی آبگیرها دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنند.

شامل 8 صفحه فایل word



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
کارت

طرح لایه باز کارت ویزیت پوشاک مردانه و زنانه

قابل استفاده در هر دو مورد زنانه و مردانه

بسیار زیبا

ساده اما ماندگار

کارت ویزیت دو رو

کاملا لایه باز و قابل ویرایش در نرم افزار فتوشاپ

ساختار رنگ :CMYK

با فرمت Tiff

300 DPI



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰

فروش ویژه ست کامل طراحی ناخن سالن اکسپرس

/

با ست کامل طراحی ناخن سالن اکسپرس زیبایی را به دستان خود هدیه بدهید. هیچ گونه مهارت و تخصصی برای زیبا کردن ناخن هایتان لازم ندارید ...
دستگاه طراحی ناخن سالن اکسپرس به شما این امکان را میدهد تا بی نهایت طرح و فرنچ ناخن را بر روی هر نوع و شکل ناخن در کمتر از یک دقیقه با کمترین هزینه مواد مصرفی طراحی کنید. بسیار ساده و راحت و با صرف هزینه کم در طرح های مختلف به راحتی می توانید روی ناخن خود هزاران عکس را طراحی کنید. رمز زیبایی خانم های جذاب انگشتان آنهاست. همه محو دست های زیبای شما خواهند شد...

روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت: 19800 تومان
style=



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود


دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه21

فهرست مطالب

مختلف د) تورم در ایران

) نقدینگی بالا:

ج-4) نظریه ساختار گرایان در خصوص تورم (تورم ساختاری)

) تورم ساختاری: برخی

مقدمه

تورم به عنوان یکی از مشکلات موجود در اقتصاد که همواره موجب نگرانی دولتمردان هر کشوری می باشد، در اقتصاد مطرح است. تورم می تواند هم به عنوان معلول ساز و کارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و هم علت بسیاری از پدیده ها نه فقط در عرصه اقتصاد بلکه در زمینه های اجتماعی و فرهنگی مطرح باشد. بدون شک پدیده ای با این ابعاد برای هر دولتی بسیار قابل توجه است لذا به ترتیب به موارد زیر پرداخته می شود:

الف) تعریف تورم

ب) انواع تورم

ج) عوامل موثر بر تورم براساس دیدگاههای مختلف

د) تورم در ایران و دیدگاههای مختلف در رابطه با آن

الف) تعریف تورم

به افزایش مداوم قیمت ها که منجر به کاهش قدرت خرید مقدار معینی پول شود « تورم» می گویند تورم یکی از عارضه های مشهود در بسیاری از اقتصادها پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در مفهوم گسترده تر، تورم را می توان افزایش عمومی سطح قیمتها بدون افزایش سطح تولید کالاها و خدمات است(2).


ب) انواع تورم

تورم را می توان از دو دیدگاه به شرح زیر طبقه بندی نمود:

ب-1) از دیدگاه میزان تورم:

در ادبیات اقتصادی تورم، از این دیدگاه بر یک تقسیم بندی خاص توافق جمعی وجود ندارد و بسته به بینش ذهنی هر اقتصاددان و شرایط اقتصادی- اجتماعی کشورهای مختلف این تقسیم بندی تغییر می یابد. لیکن معمول آن است که تورم را به 3 یا 5 رده تقسیم نمایند. در تقسیم بندی 3 رده ای، تورم به تورم ملایم یا خزنده، شدید یا شتابان و لجام گسیخته یا بسیار شدید(5) تقسیم می شود. در حالیکه در طبقه بندی 5 رده ای تورم را بدین شرح تقسیم بندی می کنند که تورم بین 2 تا 4 درصد را تورم خزنده، از 4 تا 10 درصد را ملایم، از 50-10 درصد را شدید و از 50 درصد به بالاتر را بسیار شدید و آن تورم شتابناک و مهار نشده ای که فروپاشی کامل نظام پولی و شبکه اعتباری کشور را به همراه داشته باشد تورم لجام گسیخته گفته اند.

ب-2) از دیدگاه عوامل موثر بر تورم:

در این دیدگاه دو عامل را می توان باعث تورم دانست که عبارتند از:

1- افزایش تقاضا

2- کاهش عرضه (که معمولاً بواسطه افزایش هزینه های تولید اتفاق می افتد)

به واسطه این دو عامل می توان تورم را به دو نوع تورم ناشی از فشار تقاضا و تورم ناشی از فشار هزینه تقسیم نمود.

در تورم ناشی از فشار تقاضا، تقاضای کل به دلایل مختلفی مانند افزایش نقدینگی، افزایش بودجه عمومی دولت و&hellip افزایش می یابد. در حالیکه عرضه به اندازه کافی کشش پذیر نیست در نتیجه اقتصاد در قیمت و مقدار بالاتری به تعادل می رسد.

در تورم ناشی از فشار هزینه عرضه کل اقتصاد بخاطر افزایش هزینه های تولید کاهش می یابد. این فشار هزینه می تواند بدلیل افزایش در قیمت عوامل تولید (مانند افزایش قیمتها بواسطه شوک نفتی سال 1974 در کشورهای اروپایی) افزایش در دستمزدها و یا افزایش در سودجویی بیشتر صاحبان بنگاهها که ممکن است به دلیل انحصاری شدن بازارها باشد اتفاق افتد.

ج) عوامل



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را دربرابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .
ب : جایگاه قانونی
سیستم اداری حراست ها براساس ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگی ها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشند. اخیراً در سال 1387 طرح اولیه مربوط به وظایف سیستم حراست کشور در مجلس شورای اسلامی مطرح که فوریت آن با ۱۲۵ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به تصویب رسید. در حال حاضر آئین نامه شرح وظایف حراست ها در خصوص معاونت پرسنلی با توجه به ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام ، از سوی سازمان امور اداری واستخدامی کشور تنظیم و توسط معاون محترم ریاست جمهور و دبیرکل سازمان مزبور طی نامه 1795/س/3 مورخ 22/10/70 به کلیه مسئولان دستگاه های اجرایی در 28 ماده و 8 تبصره ابلاغ گردیده و سعی گردیده که ضمن جامعیت داشتن در خصوص تبیین مأموریت های حراست قابلیت اجرایی در تمامی محیط ها با ویژگی های هر محیط را دارا باشد.

شامل 18 صفحه فایل word



دریافت‌فایل