دبیرستان چمران 3

  • ۰
  • ۰


خبرگزاری شبستان: وحدت گرچه در ادبیات اسلامى کاربرد و نقش اساسى دارد، امّا در ادبیّات سیاسى رایج کمتر مورد بررسى قرار گرفته است و آن&rlm چه در این زمینه به&rlm کار رفته، بیشتر مفاهیمى است که برترى یک شیوه و یا تفکّر را به دنبال داشته و بیشتر کاربرد خارجى دارد؛ مفاهیمى چون ناسیونالیسم، پان عربیسم، پان ترکیسم و... از این دسته به&rlm شمار مى&rlm رود، اما مفهوم وحدت در اندیشه&rlm ى سیاسى اسلام علاوه بر کاربرد در حوزه داخلى و خارجى، در هر مورد نمود مختلفى دارد. براى مثال وقتى سخن از « وحدت امت اسلامى» به&rlm میان مى&rlm آید، به معنى برداشتن مرزهاى جغرافیایى نیست، بلکه به معنى وحدت عمل و درک متقابل در خصوص موضوعات مشترک، حول مصالح اسلامى است.
از طرف دیگر، وقتى در محیط داخلى سخنى از وحدت به&rlm میان مى&rlm آید، نه&rlm تنها به معنى وحدت تفکّر یا سلیقه است، بلکه به معنى وحدت عمل در زمینه&rlm ى منافع ملّى، اسلامى و قانون اساسى است؛ چیزى که امروزه از آن به « وفاق اجتماعى» و یا انسجام داخلى و یا وحدت ملّى یاد مى&rlm شود.
از آن&rlm چه گفته شد، نقش و اهمّیت این مفهوم در پیشبرد اهداف داخلى و خارجى جامعه&rlm ى اسلامى مشخص مى&rlm شود. از دیرباز از زمان « سید جمال&rlm الدین اسدآبادى» تا زمان امام خمینى، مفهوم وحدت کاربرد زیادى داشته است. آن&rlm چه در این&rlm جا مورد بررسى قرار مى&rlm گیرد، بررسى این مفهوم در اندیشه&rlm ى امام خمینى و بررسى آن در داخل و خارج است. ایشان همواره بر این نکته چه قبل از پیروزى انقلاب و چه بعد از آن تاکید مى&rlm نمودند و از نظر عملى نیز راهکارهاى زیادى را براى تقریب و تحریک احساسات مسلمانان حول محور مصالح اسلامى وضع کرده&rlm اند.
الف) مفهوم وحدت در قرآن
در قرآن کریم آیات زیادى را مى&rlm توان یافت که در آن&rlm ها به این مسأله اشاره شده است؛ ازجمله مفاهیمى، چون « واعتصموا» (1)، « تعاونوا» (2)، « اصلحوا» (3)، « اصلاح بین الناس» (4)، « الَّف بینهم» (5)، « امّةٌ واحدة» (6)، « امّة وسط» (7)، « حزب&rlm الله» (8)، « صبغة&rlm الله» (9) و « اخوة» .(10)
محور وحدت در دیدگاه قرآنى « توحید» و در مرتبه&rlm ى دیگر دین اسلام است. قرآن کریم پیامبر را به سوى اهل کتاب مى&rlm فرستد و از آنان براى پیوستن به شعار توحید و جدایى از غیر او دعوت مى&rlm کند: « اى پیامبر! به اهل کتاب بگو، بیایید بر اساس کلمه&rlm اى که بین ما و شما مشترک است، غیر از خدا را نپرستیم و یک&rlm دیگر را در برابر خداوند بعنوان رب و پروردگار نگیریم (وحدت کنیم). پس اگر روى برگرداندند بگویید، شاهد باشید که ما اهل تسلیم در برابر حق هستیم» .(11)
آیه شریفه فوق نشان مى&rlm دهد که مرز اتحاد « توحید» است و مشرکان و کافران که بر محور غیر توحید حرکت مى&rlm کنند، در وحدت دینى پذیرفته نخواهند شد. در تبیین محور وحدت، آیات دیگرى نیز وجود دارد که اعتقاد به رسول خدا، اعتقاد به اولى&rlm الامر و قبول حکم را اضافه مى&rlm کند. به این ترتیب وحدت واقعى با توجه به این آیات تفسیر مى&rlm شود: در سوره « آل عمران» آمده است: « واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرّقوا» ؛ یعنى همگى به ریسمان الهى چنگ زنید و متفرّق نشوید. این آیه شریفه از مسلمانان مى&rlm خواهد که با اسلام از دنیا خارج شوند، از این رو اعتصام به ریسمان الهى با توحید منهاى نبوّت پیامبر و لوازم آن صادق نیست.
حضرت على(ع) نیز گرچه مسیر خلافت را ناحق مى&rlm دیدند و آنان را در مقابل فرمان خداوند و رسول عصیانگر مى&rlm یافتند، اما به خاطر مصلحتى مهم&rlm تر، ابراز مخالفت نمى&rlm نمودند. سخنان امام در این زمینه بسیار درس&rlm آموز است. این کلمات بیانگر آن است که وحدت اسلامى که غالبا با حیات واقعى مسلمانان همراه است، بر حق دیگرى ـ گرچه حق معصومى، چون على(ع) باشد ـ مقدم است.
این وحدت در حقیقت ائتلاف است، و بالاتر از وحدت « گذشت» از هرآن&rlm چه را که قطب مخالف آن را برنمى&rlm تابد، و بسنده کردن بر هرچه « از حق» که در نظر قطب مخالف مناسب مى&rlm نماید. هم&rlm چنین حضرت على(ع) جداى از خطبه&rlm ى کوتاه و پرمعناى شقشقیه، در موارد متعددى به سکوت معنادار و سخت خویش اشاره مى&rlm کند. این سکوت که همراه با خار در چشم و استخوان در گلو توصیف شده است، براى حفظ وحدت مسلمانان و بقاى اساس دین بوده است. امام در یکى از خطبه&rlm هاى اوایل دوره حکومت خود مى&rlm فرماید:
« قسم به خداوند که اگر ترس از اختلاف و جدایى مسلمانان نبود و اگر ترس از آن نبود که کفر بازگردد و « دین» فانى شود، هرآینه در غیر از موضعى که نسبت به آن&rlm ها نفع داشتیم، قرار مى&rlm گرفتیم.» (12)
آن&rlm چه از مجموع مفاهیم قرآنى، بیانات و سیره پیامبر و امامان معصوم (علیهم&rlm السلام) فهمیده مى&rlm شود، این است که همواره حفظ نظام اسلامى و مصالح عمومى بر منافع شخصى و گروهى مقدم بوده است و اینان از هر اقدامى که تفرقه و شکاف میان جماعت اسلامى را به دنبال داشته باشد، اگرچه نفع شخصى در آن مى&rlm دیده&rlm اند، احتراز مى&rlm کرده&rlm اند.
ب) وحدت از دیدگاه امام خمینى(ره)

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 16 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-106746-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d9%8a%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ae%d9%85/
  • ۹۵/۰۶/۳۰
  • work amiri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی