دبیرستان چمران 3

  • ۰
  • ۰
مقاله

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:24

فهرست مطالب

مقدمه&zwnj

شـرح&zwnj حال&zwnj

منشأ و غایت&zwnj حکومت&zwnj

  1. عدالت&zwnj
  2. قانون&zwnj و آزادی&zwnj

انواع&zwnj حکومتها

* دمکراسی&zwnj

* استبدادی&zwnj (سلطنتی&zwnj )

* حکومت&zwnj اسلامی&zwnj

گوهر اندیشه&zwnj امام&zwnj : ولایت&zwnj فقهاء(دانشمندان صالح)

امّا چرا فقیه&zwnj باید حکومت&zwnj کند؟...

نحوه&zwnj تحقّق&zwnj نظام&zwnj ولایت&zwnj فقیه&zwnj

مشروعیت&zwnj و مبانی&zwnj آن&zwnj

حدود اختیارات&zwnj ولی&zwnj فقیه&zwnj

1ـ قانون&zwnj الهی&zwnj

2ـ قانون&zwnj موضوعه&zwnj

3ـ عدالت&zwnj

4ـ امربه&zwnj معروف&zwnj و نهی&zwnj از منکر

5ـ انتقاد، نظارت&zwnj و نصیحت&zwnj

6ـ مصلحت&zwnj جامعه&zwnj

جایگاه&zwnj مردم&zwnj در نظام&zwnj سیاسی&zwnj اسلام&zwnj

آزادی&zwnj و لیبرالیسم&zwnj

دین&zwnj و سیاست&zwnj

مقدمه&zwnj

بنا به&zwnj اعتراف&zwnj تاریخ&zwnj ، همواره&zwnj یک&zwnj اندیشه&zwnj سیاسی&zwnj در اعصار گوناگون&zwnj برسرنوشت&zwnj بسیاری&zwnj از ملتها تأثیر داشته&zwnj و چه&zwnj بسا تغییرات&zwnj اساسی&zwnj درسرنوشت&zwnj آنها ایجاد کرده&zwnj است&zwnj . امروزه&zwnj نیز تأثیر عمیق&zwnj اندیشه&zwnj سیاسی&zwnj امام&zwnj خمینی&zwnj بر سرنوشت&zwnj بسیاری&zwnj از ملتهای&zwnj جهان&zwnj ـ از بوسنی&zwnj تا جنوب&zwnj شرق آسیا و از آفریقای&zwnj جنوبی&zwnj تاافغانستان ـ آشکار و هویدا است&zwnj .بنابراین&zwnj در این&zwnj نوشتار کوشش&zwnj شده&zwnj است&zwnj که&zwnj مطالبی&zwnj از متون&zwnj اصلی&zwnj بزرگترین&zwnj صاحب&zwnj نظر سیاسی&zwnj قرن&zwnj بیستم&zwnj در برابر دید و نظر علاقمندان&zwnj قرار داده&zwnj شود.

مطالب&zwnj ذکر شده&zwnj در این&zwnj نوشتار در آمدی&zwnj براندیشه&zwnj سیاسی&zwnj امام&zwnj است&zwnj ،زیرا نتوانسته&zwnj ام&zwnj در این&zwnj مختصر به&zwnj همه&zwnj ابعاد اندیشه&zwnj سیاسی&zwnj امام&zwnj بپردازم&zwnj .به&zwnj عبارت&zwnj دیگر هدف&zwnj از این&zwnj کوشش&zwnj این&zwnj بوده&zwnj است&zwnj که&zwnj دسترسی&zwnj علاقمندان&zwnj به&zwnj اندیشه&zwnj سیاسی&zwnj امام&zwnj را امکانپذیر نمایم&zwnj . البته&zwnj این&zwnj مطالب&zwnj طوری&zwnj انتخاب&zwnj و تنظیم&zwnj شده&zwnj است&zwnj که&zwnj در ضمن&zwnj مطالعه&zwnj آنها آن&zwnj پیوستگی&zwnj متقابل&zwnj که&zwnj میان&zwnj قسمتهای&zwnj مختلف&zwnj افکار امام&zwnj وجود دارد به&zwnj خوبی&zwnj درک&zwnj می&zwnj شود.

به&zwnj هر کدام&zwnj از عبارات&zwnj نقل&zwnj شده&zwnj از امام&zwnj ، تفسیر روشن&zwnj کننده&zwnj ای&zwnj به&zwnj عنوان&zwnj مقدمه&zwnj و توضیح&zwnj ملحق&zwnj گردیده&zwnj است&zwnj ؛ با این&zwnj هدف&zwnj که&zwnj خواننده&zwnj را دردرک&zwnj مفهوم&zwnj و اهمیت&zwnj نظریه&zwnj های&zwnj مورد بحث&zwnj یاری&zwnj کند. البته&zwnj نبایدتصور کرد که&zwnj تفسیرهای&zwnj ارائه&zwnj شده&zwnj از جامعیت&zwnj و شمول&zwnj کافی&zwnj در موردمسائل&zwnj مورد نظر برخورد دارند و تفسیرهای&zwnj دیگری&zwnj نمی&zwnj توان&zwnj ارائه&zwnj کرد.

در این&zwnj نوشتار سعی&zwnj شده&zwnj است&zwnj که&zwnj مطالب&zwnj مورد نظر امام&zwnj دسته&zwnj بندی&zwnj شده&zwnj و یک&zwnj طرح&zwnj و الگوی&zwnj جدید از نظام&zwnj سیاسی&zwnj مورد نظر امام&zwnj ارائه&zwnj شود که&zwnj نویسندگان&zwnj دیگر ممکن&zwnj است&zwnj چندان&zwnj توجهی&zwnj به&zwnj آن&zwnj نکرده&zwnj اند، به&zwnj ویژه&zwnj در قسمت&zwnj « نحوه&zwnj تحقق&zwnj نظام&zwnj سیاسی&zwnj اسلام&zwnj » و « حدود اختیارات&zwnj ولی&zwnj فقیه&zwnj » که&zwnj چشم&zwnj انداز جدیدی&zwnj برای&zwnj این&zwnj دو مبحث&zwnj ایجاد می&zwnj کند.

با این&zwnj مسائل&zwnj شاید لازم&zwnj نباشد که&zwnj اطاله&zwnj کلام&zwnj داده&zwnj شود. به&zwnj هر حال&zwnj هرخواننده&zwnj ای&zwnj استفاده&zwnj خاصی&zwnj ازاین مطالب&zwnj &zwnj خواهد داشت&zwnj و مسلماً ازمطالعه&zwnj این&zwnj نوشتار نیز انتظار نمی&zwnj رود که&zwnj روشها و شیوه&zwnj های&zwnj مدیریت&zwnj حضرت&zwnj امام&zwnj نصیب&zwnj خواننده&zwnj محترم&zwnj شود زیرا این&zwnj مسئله&zwnj نوشتاردیگری&zwnj را می&zwnj طلبد.

&zwnj

شـرح&zwnj حال&zwnj

آنچه&zwnj معروف&zwnj است&zwnj اینکه&zwnj فیلسوفان&zwnj اغلب&zwnj دارای&zwnj زندگی&zwnj پرماجرائی&zwnj نیستند و رویدادهای&zwnj زندگیشان&zwnj جز برای&zwnj شارحان&zwnj احوالشان&zwnj چندان&zwnj جالب&zwnj نیست&zwnj و چیزی&zwnj که&zwnj یادمان&zwnj آنان&zwnj است&zwnj ماجراهای&zwnj زندگیشان&zwnj نیست&zwnj بلکه&zwnj آثار ایشان&zwnj است&zwnj . امّا « خمینی&zwnj کبیر» که&zwnj بعدها مردم&zwnj ایران&zwnj او را بالقب&zwnj مختصر و جالب&zwnj « امام&zwnj » شناختند، استثنائی&zwnj بر این&zwnj قاعده&zwnj بود.زندگی&zwnj و شخصیت&zwnj او مظهر یکی&zwnj از مهمترین&zwnj نقاط&zwnj عطف&zwnj تاریخ&zwnj اسلام&zwnj و تشیع&zwnj است&zwnj . این&zwnj نقطه&zwnj عطف&zwnj آن&zwnj تحوّل&zwnj و انتقالی&zwnj است&zwnj که&zwnj در نخستین&zwnj سالهای&zwnj قرن&zwnj پانزدهم&zwnj هجری&zwnj از محیط&zwnj سرد و تاریک&zwnj استبداد به&zwnj فضای&zwnj باز و روشن&zwnj حکومت&zwnj اسلامی&zwnj صورت&zwnj گرفت&zwnj .

« روح&zwnj الله» در بیستم&zwnj جمادی&zwnj الثانی&zwnj سال&zwnj 1320 هـ.ق مصادف&zwnj باسالروز جده&zwnj اش&zwnj « ام&zwnj ابیها» در « خمین&zwnj » زاده&zwnj شد. در آن&zwnj زمان&zwnj ایران&zwnj دوران&zwnj پر آشوب&zwnj « انقلاب&zwnj عدالتخواهی&zwnj » را می&zwnj گذراند. هفت&zwnj ساله&zwnj بودکه&zwnj تن&zwnj شریف&zwnj شیخ&zwnj فضل&zwnj الله نوری&zwnj پرچم&zwnj برافراشته&zwnj شده&zwnj استقلال&zwnj وآزادی&zwnj ایران&zwnj گردید.

پاره&zwnj ای&zwnj از شارحان&zwnj احوال&zwnj « امام&zwnj » در مورد حوادث&zwnj دوران&zwnj کودکی&zwnj او که&zwnj در تکوین&zwnj خلق&zwnj و خوی&zwnj و مسیر زندگی&zwnj اش&zwnj مؤثر بوده&zwnj است&zwnj مطالبی&zwnj نوشته&zwnj اند، ولی&zwnj آنچه&zwnj بسی&zwnj بیشتر از این&zwnj عوامل&zwnj در این&zwnj زمینه&zwnj تأثیر داشته&zwnj همانا رویدادهای&zwnj زندگی&zwnj و کیفیت&zwnj و مراحل&zwnj جوانی&zwnj اواست&zwnj . « امام&zwnj » بعد از آنکه&zwnj تحصیلات&zwnj ابتدائی&zwnj خود را نزد اساتیدمختلفی&zwnj در اراک&zwnj گذراند در سن&zwnj 15 سالگی&zwnj به&zwnj تحصیل&zwnj علوم&zwnj اسلامی&zwnj در محضر برادر بزرگوارش&zwnj پرداخت&zwnj و بعد از آن&zwnj به&zwnj یکی&zwnj از حوزه&zwnj های&zwnj رسمی&zwnj آن&zwnj زمان&zwnj یعنی&zwnj حوزه&zwnj اصفهان&zwnj فرستاده&zwnj شد. وی&zwnj هنگامی&zwnj که&zwnj به&zwnj آن&zwnj حوزه&zwnj قدم&zwnj می&zwnj گذاشت&zwnj کمتر از 18 سال&zwnj داشت&zwnj . دو سال&zwnj بعد زمانیکه&zwnj آیت&zwnj الله مؤسّس&zwnj « حائری&zwnj » به&zwnj سوی&zwnj شهر قم&zwnj شتافت&zwnj ایشان&zwnj نیز به&zwnj قم&zwnj رفت&zwnj و در مدرسّه&zwnj دارالشفا مأمن&zwnj گزید.

در زمان&zwnj فوت&zwnj آیت&zwnj الله حائری&zwnj « امام&zwnj » در بسیاری&zwnj از علوم&zwnj مهارت&zwnj وتخصص&zwnj ویژه&zwnj ای&zwnj یافته&zwnj بود. ارتباط&zwnj مادام&zwnj العمر او با « کسب&zwnj فضائل&zwnj اخلاقی&zwnj » یکی&zwnj از بزرگترین&zwnj عواملی&zwnj بود که&zwnj بر آینده&zwnj او اثر عمیق&zwnj گذاشت&zwnj . در حقیقت&zwnj باید گفت&zwnj که&zwnj بدون&zwnj انگیزه&zwnj ها و امکانهائی&zwnj که&zwnj این&zwnj « ارتباط&zwnj » برای&zwnj او به&zwnj وجود آورد بیشک&zwnj امام&zwnj همچون&zwnj یک&zwnj « روحانی&zwnj گمنام&zwnj » چشم&zwnj از جهان&zwnj فرو می&zwnj بست&zwnj . امّا این&zwnj منزلت&zwnj و مقام&zwnj عرفانی&zwnj بود که&zwnj او را به&zwnj عظمت&zwnj و بزرگی&zwnj رساند.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-109523-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%8a%d8%b4%d9%87%e2%80%8c-%d8%b3%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d9%8a%e2%80%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85%e2%80%8c-%d8%ae%d9%85%d9%8a%d9%86%d9%8a/
  • ۹۵/۰۷/۰۹
  • work amiri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی